شیخ زکزاکی نماد مبارزه با اسلام آمریکایی در آفریقا
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۳۲۳۰
جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل حوزه آفریقا در گفتوگو با خبرنگار سیاسی جام جم به تبیین و تشریح فعالیتهای نهضت شیعی در نیجریه و تاثیر شیخ زکزاکی بر رشد و نمو حرکت مقاومت در این بخش از حوزه جغرافیای قاره آفریقا پرداخت.
وی با اشاره به رای دادگاه نیجریه و صدور حکم برائت درباره پروندهاتهام این شخصیت برجسته مذهبی تصریح کرد: شیخ زکزاکی درحالی بعد از 6 سال حکم آزادی دریافت کرد و دولت نیچریه با همدستی دستگاه قضایی این کشور 6 سال ایشان را در بازداشت و حبس به دلیل اتهامات واهی نگه داشته بود و در نهایت دادگاه در هر هشت مورداتهامی رای به برائتایشان صادر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این تحلیلگر مسائل سیاسی خارجی با بیان اینکه در طول این مدت، شیخ زکزاکی و همسر محترمش سختیها و مرارتهای زیادی را متحمل شدند و از سویی دیگر شش فرزندایشان هم به شهادت رسیدند یادآور شد: دولت نیجریه باید در قبال این ستمهای وارده پاسخگو باشد و جبران خسارت کند. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که موضوع آزادیایشان از زندان چندان ارتباطی با بررسی عادلانه پرونده در دستگاه قضایی نیجریه ندارد و محتمل به نظر میرسد که زمامداران این کشور از بیم آنکه، ادامه بیماری شیخ زکزاکی در زندان به فوتایشان منجر شود و همین مسالهاتهام دست داشتن در قتل شیخایشان را متوجه زمامداران نیجریه کند، اقدام به آزادی او کردند.
وی به واکنشهای بعد از آزادی این روحانی برجسته اشاره کرد و گفت: بعد اعلام برائت دادگاه و آزادی شیخ از زندان، مردم محل اقامتایشان شادی کردند و این شور و نشاط حتی تا پایتخت هم کشیده شد. این مساله نشان میدهد که برغم محبوس بودن این عالم دینی، اما همچنان نهضت شیعی و انقلابی در نیجریه ادامه دارد.
بگفته قنادباشی، در طول دوران بازداشت شیخ زکزاکی از ستمهای دستگاه حاکمه نیجریه علیه مردم شیعی این کشور کاسته نشد بلکه همچنان دستگیریها، ضرب و شتم و به شهادت رساندن مردم شیعی ادامه پید کرد و به همین خاطر جای طرح این سوال از مجامع حقوق بشری باقی است که چرا این نهادها و مراکز مدعی تاکنون در این زمینه واکنشی نشان ندادند.
وی ادامه داد: آنها دیدند که مردم شیعی نیجریه در روزهای قدس، اربعین و عاشورا با برگزاری مراسم سنتی ومذهبی از سوی ماموران دولتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حتی مردم بیگناه به خاک و خون کشیده شدند و به شهادت رسیدند، اما دریغ از یک واکنش از سوی این مجامع. البته همه این آزار و اذیتها و تعدیها نشان میدهد که یک عالم و شخصیت دینی تا چه اندازه میتواند برای استعمار خطرناک باشد.
این کارشناس حوزه بینالملل با بیان اینکه این همه فشارها البته در قالب اختلاف میان دستگاه مرکزی با بخشی از معترضین نمیتواند محدود باشد خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که استعمار انگلیس و آمریکا به همدستی سران عربستان به خیال اینکه این منطقه میتواند پهنهای برای اعمال نیات استعماری باشد دست به اقدام زدند.
وی با بیان اینکه در این کشور بوکوحرام هم فعال است و نگاه رسانهای غرب هم روی فعالیت این گروه متمرکز است افزود: آنچه که امروز به عنوان بوکوحرام خوانده میشود چیزی جز تحرکات داعشی با پشتیبانی تام و تمام عربستان نیست.
این تحلیلگر ادامه داد: بنابراین در یک ارزیابی صحیح باید توجه داشت که فعالیت نهضت شیعی به رهبری شیخ زکزاکی در نیجریه حتما با اهداف استعماری غرب و نیات ارتجاعی عربستان سعودی با تکیه بر دیدگاه وهابیت سازگار نیست و از این رو گسترش حرکت شیعی میتواند به اهداف دشمنان حرکت مقاومت ضربات اساسی بزند و طبیعی است که آنان این حرکت انقلابی را برنتابند و به هر شیوه ممکن مثل قتل، ضرب و جرح، بازداشت، حبس و حتی طرحاتهامات واهی در تلاش باشند این حرکت این نهضت را متوقف کنند.
قنادباشی با طرح این موضوع که از ابتدای رشد حرکت شیعی و همچنین در طول سالهای حصر شیخ زکزاکی همه تلاشهای هیات حاکمه نیجریه با فضاسازی جریان رسانهای غرب و وهابیت در این مسیر قرار گرفت کهایشان را دست نشانده جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند خاطرنشان کرد: بدون تردید شکلگیری نهضت انقلابی و اسلامی در ایران تاثیرات زیادی بر نهضتهای آزادیخواهانه با تفکرات مذهبی در منطقه خاورمیانه و حتی آفریقا گذاشت، اما با این وصف، شکلگیری حرکت شیعی در نیجریه بواسطه پایمردی شیخ زکزاکی بود.
وی گفت: ایشان تحصیل کرده رشته اقتصاد در بزرگترین دانشگاه نیجریه است و از سوی دیگر طرفدارانایشان هم تحصیلات عالیه دارند و به طور کلی در این جنبش اسلامی، تحصیل کردگان حضور چشمگیری دارند. مساله اصلی اینجا است که استعمار و ارتجاع در کنار هیات حاکمه نیجریه در تلاش بود تا شرایط را برای گسترش اسلام آمریکایی یا اسلام تسلیم شده در برابر استعمار فراهم کند، اما تلاش شیخ زکزاکی و هوادران او در کنار شکلگیری و رشد و نمود نهضت شیعی در نیجریه تا حدود زیادی این حرکت را خنثی کرد.
قنادباشی تاکید کرد: نکته قابل تامل اینکه تلاشهای هم در طول دوران اساراتایشان از سوی هیات حاکمه نیجریه صورت گرفته به بهانه مداواایشان را از کشور دور کنند و در اولین اقدام شیخ زکزاکی را به هند فرستادند تا از محیط شیعی این کشور دور بماند، اما این حرکت با هوشیاری ناکام ماند. اکنون شیخ زکزاکی بعد از آزادی همچنان به روند فعالیت آزادیخواهانه خود ادامه خواهد داد و حضورایشان آسیب بزرگی برای جریان ضد محور مقاومت در نیجریه و آفریقا است و البته تصمیمگیری درباره نحوه مبارزه کاملا بهایشان بستگی دارد.
انتهای پیام
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: شیخ زکزاکی اسلام آمریکایی نیجریه شیخ زکزاکی نهضت شیعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۳۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت عجیب «سنگ سرنوشت»؛ از پلّکان تا نماد سلطنت (+عکس)
قدمت پیوندهای ثبتشدهی «سنگ سرنوشت» با خانواده سلطنتی اسکاتلند تقریباً به ۱۰۰۰ سال پیش بازمیگردد و منشأ آن در هالهای از رمز و راز پنهان شده است. افسانهها آن را به قهرمانان کتاب مقدس و فراعنه مصر باستان ربط میدهند. اما اکنون یک بررسی جدید نشان داده که ممکن است سنگ سرنوشت در اصل پله جلوی در بوده باشد.
به گزارش فرادید، این نظریه جدید پس از آن مطرح شد که سنگ را پیش از انتقال از قلعه ادینبورگ به خانه دائمی جدید خود در موزه پرث که ماه گذشته افتتاح شد، تجزیه و تحلیل علمی کردند.
تجزیه و تحلیل اخیر این سنگ ۳۳۵ پوندی ساییدگیهای خاصی را در قسمت بالای این اثر تاریخی نشان داد که به نظر میرسد ناشی از پا گذاشتنهای مکرر بر روی آن بوده باشند.
تاجگذاری الکساندر سوم در سال ۱۲۴۹ نخستین نمونه شناختهشده از حضور سنگ سرنوشت در یک مراسم تاجگذاری است.
سنگ سرنوشت سال گذشته دوباره اسکاتلند را ترک کرد تا مدت کوتاهی از آن برای تاجگذاری چارلز سوم استفاده شود. تجزیه و تحلیل انجامشده برای آمادهسازی این انتقال به کلیسای وستمینستر برای تاجگذاری نشان داد این سنگ از منطقه اسکون استخراج شده، به این معنا که ممکن است در ابتدا در یک کلیسای مجاور یا احتمالاً یک ساختمان رومی از آن استفاده شده باشد.
دکتر نیکی اسکات، مشاور ارشد اهمیت فرهنگی در Historic Environment Scotland (HES)، میگوید: «ما میدانیم در برخی از مراسم تحلیف از جمله مراسم افتتاحیه، لازم بود فرد روی روی سنگ قدم بگذارد، اما میزان سایش روی سنگ بسیار بیشتر از چند بار قدم گذاشتن در مراسم تاجگذاری است.»
«حتی چند صد سال استفاده از سنگ در این آیینها، چنین سطحی از سایش را که ما میبینیم ایجاد نمیکند. به احتمال زیاد از این سنگ قبلاً به عنوان پله استفاده میشده، هرچند ما زمینه این کار را نمیدانیم.»
پروفسور داویت برون، رئیس تاریخ اسکاتلند در دانشگاه گلاسکو که به تفسیر جدید موزه پرت کمک کرده، میگوید: «شواهد کاملاً قانعکننده است، به این معنا که در مقطعی از زمان، کاربری این سنگ تغییر کرده و از آن به عنوان یک عنصر در تاجگذاری استفاده شده است، در حالیکه تا پیش از آن این سنگ کارکرد کاملا متفاوتی داشته است».
برای نخستین بار در طی هفت قرن، این سنگ پس از تاجگذاری چارلز سوم به خانه اجدادی خود در پرث بازگردانده شد. این سنگ اکنون در موزه جدید پرث قرار دارد.
کانال عصر ایران در تلگرام